Bunny Ibby: PESAN SYEIKH DALAM MENSIKAPI GOLONGAN MUDA...(SHARE)

Entry About Shout Friends Follow D'Board


  • Assalamualaikum to Muslim readers and Hi for a non-muslim Welcome to my blog. !


owner

My Fav

Contact Me

credits
12:07 AM | 0 Cloud(s)
PESAN SYEIKH DALAM MENSIKAPI GOLONGAN MUDA...(SHARE)


Berkata Syeikh Al-Qaradhawi , "Sesungguhnya kekerasan tidak harus dihadapi dengan kekerasan.  Hendaknya kita memperlakukan anak-anak muda yang penuh semangat itu dengan semangat kebapaan yang menyejukkan.Jauh dari kata-kata kasar dan keras.Tidak banyak menyalahkan mereka.Jangan menghina mereka.Jangan pula kita berbicara dengan mereka dari menara-menara yang tinggi menjulang dengan perasaan membanggakan diri kepada mereka atau berlepas diri dari mereka sehingga hanya akan menimbulkan jurang lebar antara kita dan mereka. Sehingga mereka tidak menaruh kepercayaan kepada kita dan tidak mahu mendengarkan perkataan kita."
Ayuh, Ciptakan Sejarah!
Kita mungkin pernah buat salah dalam tugasan yang diberikan oleh guru atau pensyarah.               
Kita mungkin pernah buat salah dalam melaksanakan arahan ibu dan ayah.             
Ketika baru bertatih di dunia kerjaya, mungkin kita banyak buat salah.             
Dalam hidup ini, betul dan salah adalah lumrah. Kita tidak dapat lari daripadanya.
Positif pada lumrah kehidupan ini akan menjadikan kita terus bersemangat untuk meneruskan langkah, biarpun kita pernah, sedang atau akan membuat salah.

Maka: Jangan buat salah!Jangan terlalu kecewa andai tersalah.Jangan takut nanti salah. Jangan ulangi perkara salah. Jangan pula merasakan diri tidak pernah salah.Jangan cepat mengutuk orang yang bersalah. Jangan mencari-cari pada orang lain perbuatannya yang salah.               

Syeikh al-Qaradhawi berpesan agar memenuhi kalbu kita dan anak-anak kita dengan iman, cita-cita dan tekad serta percaya sepenuhnya kepada Allah SWT dan kepada diri kita sendiri. Kita harus membebaskan dari dari mengharap adanya seorang pemimpin yang mendapat wahyu, seorang pemimpin yang tidak pernah salah.  Sedangkan bersandar kepada kekuatan rakyat itulah yang akan melahirkan sejarah. Ayuh!!!







0 Comments:


Post a Comment